Environmental Ephemerals つかのまと世界

Artwork, text from book “Environmental Ephemerals“
By Daniel Rydh & Anna Sörenson
Translation, introduction by Ayae Takise

 
 
Hommage for Henryk Gorecki, Tjørnuvík, 2016.

Hommage for Henryk Gorecki, Tjørnuvík, 2016.

 
Unspecified Flying Object, no 4, 2016

Unspecified Flying Object, no 4, 2016

 

A golden object appears in the grey dawn, suspended on the cold water. A piece of plastic hanging by a thread, caught by the wind it turn itself in to a little dragon.
We called them Environmental Ephemerals; a situation created for a specific location where our interaction changes the environment for the moment it takes place. We document it as research for installations, both permanent and temporary. Inspired by the Land Art movement we use nature as an extension of public space.

 

灰色の明け方に浮かびあがる、冷たい水面に漂う金色の物体。紐の先に結ばれたプラスチックは、風にとらわれて小さな龍に変身する。
私たちはこれら -ものと環境の対話によってその瞬間に変化が生じる、特定の場所で創られた状況のこと - をEnvironmental Ephemeralsと呼ぶことにしました。これらは、一時的あるいは半永久的に設置されるインスタレーション作品のためのリサーチとして記録されました。ランドアートムーブメントに触発され、私たちは自然を公共空間の延長として活用しています。

 
 
The iridescent pond, 2015.

The iridescent pond, 2015.

rydh_sorenson_sverige_82.jpg
 
 
Pink Shift, Mount Spokane, 2016.

Pink Shift, Mount Spokane, 2016.

Land-floater, no 1, Tjørnuvik, 2016.

Land-floater, no 1, Tjørnuvik, 2016.

Land-floater, no 2, Tjørnuvik, 2016

Land-floater, no 2, Tjørnuvik, 2016

 
 

To create something ephemeral or short-lived holds a certain charm, and philosophy. A work of art by Francis Alÿs, Sometimes Doing Something Leads to Nothing, in which the artist pushes a block of ice until it is completely melted and vanished, is a great inspiration for us. We are also quite fond of the words of Samuel Beckett ”Fail, fail again, fail better”, both in their humor and complexity, and again, for pointing out that art making is not about “good results“ or finished products.
It is an investigation, and one into which we would like to invite our views.

 

つかの間の短命な何かを創るということ、それは私たちにとって魅力と哲学を持つものです。フランシス・アリスによる、氷の塊を溶け切るまで押して歩くパフォーマンス「Sometimes Doing Something Leads to Nothing」は大きなインスピレーションです。またはサミュエル・ベケットの言葉「fail, fail again, fail better(失敗して、また失敗して、前より上手く失敗しよう)」。両方からはユーモアと複雑性が感じられ、芸術は「良い結果」を生むことや最終形態を指すのではないことが改めて指摘されています。
それは探求であり、そこにこそ私たちは観る者を招待したいと考えています。

Unspecified Flying Object, no 5, Tjørnuvik, 2016

 
 

Notes from Seen Scenes

Rydh/Sörensonは2015年からアートデュオとして世界各地のレジデンスプログラムを通して作品を発表してきた。Environmental Ephemeralsは、発表を目的としたインスタレーションの展示記録も含めつつ、大半は制作・展示の合間に現地で行ったものと環境の対話とも呼ぶべきリサーチの記録、そして制作過程や旅の日記をまとめた作品集だ。

20世紀芸術史を振り返ると、すでに相通じる試みが行われてきた。もの派、ハプニング、そしてRydh/Sörensonも言及があるランドアート。代表的なRobert SmithsonのSpiral Jettyは、発表から時間が経過するほど「同一ではない」作品であることは確かだが、一方で限りなくマクロな永久性も提示する。対するRydh/Sörensonの行為でより顕著なのは、取り留めのないことを留める勇気、その時限りのミクロな[つかの間]に出来事を委ね、自然と対話した試行錯誤を読者に共有している点だ。目的を定めず発生した、ともすれば記録の是非すら浮かばない現実を留め作品としていく行為は、同時代感覚の要の一つとして確信している。

ちなみにここに登場したいくつかのモチーフは、本が出版された2016年以降にも折に触れて彼らの作品に登場する。Environmental Ephemeralsは、Rydh/Sörensonの呼吸くらい取り留めのない尊い瞬間の数々を収めた記録であると同時に、私たち自身も元来、始まりも終わりもなく、世界のつかの間を漂い続ける儚い存在であること。点は無限の点を内包し、また無限の点に包囲されていることを思い起こさせてくれる。

 
 
 

Rydh/Sörenson has been an artist duo since 2015, presenting their works through residence programs around the world. Environmental Ephemerals, besides serving as an archive of their exhibitions, features an extensive documentation of their research — or their dialogues with environments and objects as they should be called — during their travels and their journal-like entries about the process of their study and residential experience.

Looking back on 20th century art history, attempts similar to theirs already exist. For instance, Mono-ha, happenings, and Land art which Rydh/Sörenson also refer to in their book. Like Robert Smithson's “Spiral Jetty”, the work is certainly "not the same" as time passes, but it also presents an endless, encompassing permanence. What is especially obvious about Rydh/Sörenson is that they have the courage to document even the smallest random events, making themselves available to the most minuscule ephemerals, and sharing the trial and error involved in their dialogue with nature. To capture a part of reality, perhaps something so miscellaneous documenting it does not even come to mind, without a clear purpose is what they hold to be one of the cornerstones of our contemporary sense.

As an aside, some of the motifs that appeared here occasionally appear in their works even after the book was published in 2016. Environmental Ephemerals is a record of precious moments that are as unrelenting as Rydh/Sörenson's breaths; at the same time, we ourselves are ephemeral, with no beginning or end, and a fleeting presence in the world. It reminds us that each point contains infinite points and they, too, are surrounded by infinite points.

 
 

Unspecified Floating Object, no 2, second location Tjørnuvik, 2016.

 

 

Rydh/Sörenson

Artist duo formed by Daniel Rydh and Anna Sörenson based in Stockholm, Sweden. They work with site-specific art, installation and video. As invited artists-in-residence they look for the characteristics of the milieu they are in, pursuing a method of aesthetic anthropology. 
Rydh/Sörenson have been artists-in-residents and exhibited their work at Bains Connective in Brussels, Belgium, Laboratory, in Spokane, WA, USA, Tjørnuvik, Faroe Islands and RUCKA, Cesis, Latvia. New York based gallery Ed. Varie has represented Rydh/Sörenson since 2016, exhibited in New York, 2016 and LA, 2017. In 2017 they had an exhibition of film and public installation at The Nordic House, Torshavn, Faroe Islands. 
Rydh studied fine art at Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, The Netherlands and Sörenson received her BFA from Umeå Art Academy and MFA from Pratt Institute, New York. Sörenson also has a post-master in performance art from a.pass, Brussels, Belgium.

Website:
https://rydhsorenson.com/
Instagram:
@rydhdaniel
@sorensonanna

リドス=ソレンソン

ストックホルムを拠点に活動するダニエル・リドス、アンナ・ソレンソンによるアーティストデュオ。サイトスペシフィックアート、インスタレーションや映像を制作。滞在制作等を通し、自らが生きる社会背景を探り、美的人類学の手法を追求している。これまでにベルギー/ブリュッセル、米国/スポケーン、スコットランド/フェロー諸島、ラトヴィア/ツェーシスで滞在制作、作品発表を行う。2016年よりNYのギャラリーEd. Varieに所属し2016年にNY、2017年にLAで展示。2017年はフェロー諸島のThe Nordic Houseで映像とパブリックインスタレーション展示を行う。

リドスはユトレヒト芸術学校ファインアート専攻卒業。ソレンソンはスウェーデンのUmeå Art Academy(BFA)、NYのプラット・インスティテュート(MFA)卒業、ブリュッセルのA.Passでパフォーマンスアートのpost-masterを取得。

 
 
Previous
Previous

Fragments of Scars

Next
Next

The Transparent Wall とうめいなかべ