THE BODY / 身体

Artwork by Changgang Lee
Introduction by Ayae Takise

07.jpg
69.jpg
 

Notes from Seen Scenes

コラージュアーティスト、チャンガン・リーの作品集「THE BODY / 身体:Collage Studies August - November 2020」は、(1)あらかじめ使用素材を目前に準備する(2)1作品1時間以内という制作条件を課し、モチーフとしての身体に焦点を当てて作られた習作70点をまとめた作品集である。

この制約のベースとなっているのは、シュルレアリスムの作家アンドレ・ブルトンが考案した「自動記述」という文学実験の手法だ。理性を離れた状態で制限時間内に高速で原稿用紙を埋め、そこに現れたテキストを無意識や潜在意識を反映した「超現実」として捉えるもので、心理学用語で「筋肉性自動作用」とも言われる。リー自身、発行にあたり「ナイフを使わず反射的に手でちぎるなど、思考に頼らない表現が見られるようになった」とステートメントで記しているように、この制約が作者自身を思考から解き、新たな身体性の発見へ促している。よってタイトルはモチーフに言及すると同時に、作者が制作時に最も意識せざるを得なかった性質も意味することになる。

今回、コラージュ素材としてリーが主に用いているのはデッサン用のモデルポーズ集。これまで多用していた古雑誌等のビジュアル素材とは異なり、「純粋なフォルムや陰影として身体を捉える」試みに最適な素材であると言える。さらに前述の制約が加わったことで、瞬発性に委ねながらも結果的に作家の「ものの見方」を素直に引き出すトリガーとなった。しかし一辺倒なアプローチになることなく、全70点に細かな多様性が見られる。

以前から明快な制作意図とアウトプットの関係性、それでいて決して説明的にならない洗練されたバランスがリーの武器だったが、これは4ヶ月分の習作を取捨選択する編集工程、ストーリーテリングの妙を感じさせるページ構成にも見事に発揮されることとなった。また、「body」という英単語は<肉体>のほか、<塊、群、集合体>といった意味も含み、はからずも作品の在り様を別の角度から示唆している。

残り1734字は作品内容に触れるため、下記より購読の上お読みください

“THE BODY” is an artbook by Changgang Lee, collecting 70 practice works that contemplate upon the motif of the body. Each work in the volume was produced (1) with materials prepared in front of the artist, and (2) within a single hour.

These limitations were inspired by surrealist writer André Breton’s principle of “automatic writing”. Following this principle, pages are filled by the writer in limited time while avoiding conscious thought to tap into the “superior reality” of our subconscious—this is referred to as the ideomotor phenomenon in psychology. Lee states, “by using my own hands to tear the material on basic reflex, rather than carefully using a knife, I executed my work without having to rely on thought.” Thus, the artist is freed from thought and encouraged to discover new likenesses of the body. Therefore, just as the title refers to the motif, it also indicates the artist’s keen awareness of body-like traits when producing the works.

A book of human model poses was used as the main material for the collage. Unlike his previous works, which in comparison used materials such as old magazines, the book enabled him to “interpret the body purely through form and shading.” By limiting available time, the artist relies on instantaneous decisions and displays his “raw perspective”. However, this approach does not become monotonous as each of the 70 works show immense diversity.

Lee’s edge lies in the refined balance he strikes between having a clear connection between the concept and output of each work produced and the restraint he shows by not explaining the connection himself; this is also demonstrated in the artbook’s editing process, where four months of practice works were sorted through and reduced, and in the excellent storytelling of its page structure. Furthermore, like how the word “body” is more than the human body—relating to the ideas of forming masses, crowds, and clusters—the works in this artbook are similarly expansive.

The following review text refers to actual book content. Please purchase from below in order to read the whole review essay. (Emailed to customers by the end of January 2021)

Previous
Previous

matters

Next
Next

Fragments of Scars